Ilmu

Posted by: ,


"kalau sekiranya air di lautan dijadikan tinta untuk menuliskan kalimah-kalimah Allah. nescaya akan kering seluruh lautan sebelum habis kalimah-kalimah Allah itu dituliskan sekalipun di tambah lagi tinta sebagai air seluruh lautan itu pula." (surah al-kahfi : ayat 109)

ILmu adalah cahaya yang dikurniakan Allah kepada manusia. Tidak diragukan lagi kedudukan orang yang berilmu di sisi Allah adalah lebih tinggi beberapa darjat. hanya orang2 yang berilmu &berakal dapat memahami kebesaran Allah melalui penciptaan alam semesta serta segala isinya.

Demikina mulia kedudukan orang yang berilmu sehingga Rasullulah meriwayatkan dalam sebuah hadis berbunyi :

"Barangsiapa yang berjalan menuntut ilmu maka Allah mudahkan jalanya ke syurga. sesungguhnya malaikat akan membuka sayapnya untuk orang yg menntut ilmu kerana redha dengan apa yang mereka lakukan. dan sesungguhnya seorang yang mengajarkan kebaikan akan di mohonkan ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan berada di air. sesungguhnya keutamaan orang alim atas ahli ibadah seperti keutamaan bulan di atas seluruh bintang. sesungguhnya para ulama itu pewaris para nabi2. dan sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar, tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu. dan barangsiapa yang mengambil ilmu itu, ia telah mendapatkan bahagian yang paling banyak."

Ilmu adalah sangat penting bagi manusia yang berakal seperti kamu semua. Ilmu bukan sahaja ilmu fardhu kifayah seperti yang kita belajar sekarang seperti ilum kedoktoran, farmasi, engineering, masakan, perguruan, lawyer, akautan dan sebagainya malahan wajib bagi kita sebagai orang yang mempunyai agama untuk mendalami ilmu agama. Kita juga disuruh untk menuntut ilmu duniawi untuk kita gunakanya selama berada di muka bumi ini. ini kerana dengan ilmu itu, kita tidak mudah di tipu oleh manusia2 lain apatah lagy ilmu2 agama.


0

 
photo

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer massa. Duis vel libero vitae leo placerat blandit. Sed a nisi ac turpis facilisis facilisis. Pellentesque ut enim. Nam mollis ante. Quisque a eros. Fusce rutrum. Donec suscipit lobortis turpis.

@Tue 24 Feb, 2009 20:16Green Banner: 24 February, 2009Green Banner Vector Graphic http://tinyurl.com/an5ptx

Template and Icons by DryIcons.com